Pregled razvoja govora in kdaj k logopedu
Preglednica prikazuje povprečno starost, v kateri večina otrok določeno jezikovno spretnost obvlada. Lestvica je le orientacijska in še zdaleč ne zajema vseh veščin, ki jih otrok v določeni starosti zna.
Navadno otrok obvlada vse veščine znotraj posamezne starostne kategorije, ko doseže zgornjo mejo starosti.
Za spremljanje otrokovega razvoja označite z »da« ali »ne« izjave za njegovo starostno obdobje. Če ste z »ne« odgovorili na večino izjav, poiščite pomoč logopeda.
Pod znakom ! se skrivajo opozorila, ko bi nas otrokov govorno-jezikovni razvoj moral še posebej skrbeti. Razen prvega časovnega obdobja se pri znaku ! ravnamo po zgornji starostni meji.
Starost |
Sluh in razumevanje |
Govor in jezik |
! |
od rojstva do 3. meseca | Se odziva na glasne zvoke in govor. Zdi se, da prepozna naš glas, in navadno se pomiri, ko ga zasliši.Ob glasnih zvokih se zdrzne. | Gruli (izpušča različne glasove).Se nasmeji, ko nas vidi.Vzpostavlja stik z očmi.Poskuša posnemati našo obrazno mimiko. | večje motorične težave – npr. celebralna paralizavečje težave pri hranjenjurazlična obolenja in sindromi (npr. West, Down) |
od 4. do 6. meseca | Z očmi se obrne proti zvoku.Reagira na spremembe intonacije v našem glasu.Začnejo ga zanimati zvočne igrače in glasba. | Čeblja – glasovi so vedno bolj podobni »pravim«.V izražanju se pojavita ritem, intonacija.Oglaša se tudi, če je v sobi sam.Zdi se srečen ali zadovoljen, ko nas vidi: gleda nas, se smeje, glasovno oglaša. | Ne reagira na hrup.Ne vzpostavi očesnega stika.Je tiho, ko je sam.Je preveč miren ali preveč jokav. |
od 7. meseca do 1 leta | Obrne glavo (in gleda) v smeri zvoka.Posluša, ko mu govorimo.Uživa v skrivalnicah in prstnih igrah.Prepozna nekaj vsakdanjih besed.Začne odgovarjati na npr.: »Boš še?«, »Pridi sem.« | Čebljanje vsebuje dolge in kratke skupine glasov in zlogov.Oponaša različne glasove in posnema naš govor.Uporablja določne geste (npr. pomaha ali dvigne roke, če želi v naročje).Z govorom ali glasovi poskuša pritegniti našo pozornost.Uporablja 1 ali 2 besedi, čeprav ni nujno, da ju izgovarja čisto | Ne reagira na hrup.Ni glasovne igre.Ne uporablja različnih intonacij in glasov.Na čeblja ali naenkrat neha čebljati.Ne reagira na vprašanja – npr. kje je mama. |
od 1. do 2. leta | Na zahtevo pokaže nekaj delov telesa.Razume preprosta navodila (npr. »Prinesi žogo!«) in vprašanja (»Kje je žoga?«).Posluša pravljice, pesmice in rime.Pokaže (znan) predmet, ki ga poimenujemo. | Narašča število novih besed.Povezuje besede.Na začetku besede začne uporabljati različne soglasnike. | Ne uporablja govora ali gest.Ne razume preprostih navodil.Ne posnema govora ali mimike odraslih. |
od 2. do 3. leta | Razume razlike in določena razmerja, npr. veliko – majhno, zunaj – notri itd.Razume sestavljeno navodilo, npr.: »Poberi žogo in jo vrzi v koš.« | Poimenuje večino predmetov iz bližnje okolice.V pripovedovanju poveže 2 do 3 besede.Želje in zahteve po predmetih izraža z govorom.Starši ga v glavnem razumejo. | Ne povezuje besed v stavke.Starši njegov govor težko razumejo (ali ga sploh ne razumejo).Ne razume sestavljenih navodil.Ne postavlja vprašanj. |
od 3. do 4. leta | Radio in televizijo posluša pri enaki jakosti kot domači.Sliši vas, če ga pokličete iz sosednje sobe.Odgovarja na preprosta vprašanja, npr. kaj, kdo, kje, zakaj. | Pripoveduje, kaj je delal.Njegov govor je navadno razumljiv tudi nedomačim.Stavek vsebuje 4 ali več besed.Navadno govori tekoče, brez ponavljanja zlogov, glasov ali besed. | Uporablja le nekaj besed.Namesto govora še vedno uporablja geste.Govor je nerazumljiv.Ne razume navodil in preprostih stavkov.Ne odgovarja na preprosta vprašanja.Namesto odgovorov ponavlja vprašanja.Pogosto ponavlja (posnema) govor, geste odraslih. |
od 4. do 5. leta | Posluša krajšo zgodbo in odgovarja na preprosta vprašanja.Sliši in razume večino tega, kar sliši doma ali v vrtcu. | Brez težav komunicira z drugimi otroki in odraslimi.V pripovedovanju se drži teme.Njegovi opisi so vedno bolj natančni, uporablja več pridevnikov, zaimkov.Večino glasov izgovarja pravilno.Upošteva večino slovničnih pravil. | Nerazumljiv in netekoč govor.Ne zna pripovedovati.Pogosto stvari opisuje, in ne poimenuje.Veliko glasov še ne izgovarja pravilno. |
Povzeto – prirejeno po lestvici Apel & Mastreson, 2003.
Prevedla in priredila: mag. Petra Tomc Šavora